Drabant 30 klublogo Drabant625 D-logo
standerhvid196 Drabant170
Teknik og "smarte detaljer"
Hvis du har tekniske spørgsmål angående din Drabant 30, kan du stille dem på Facebook. Du kan også sende dem til webmaster, der så vil sende dem videre til sagkyndige medlemmer af klubben eller evt. videregive dem her på siden. Er der "smarte detaljer" på din Drabant 30, vil vi gerne høre om dem - gerne med tekst og foto. Skriv til webmaster.

De fleste billeder kan du klikke på for stort format
Fodstøtte
Fodstoette200 klods200
Jürgen Hoßfeld (Benoli D 24) har udviklet denne nyttige og fleksible fodstøtte
 
Cykler i en Drabant 30
Se og læs her om Steen Lundagers (Magdalene D 42) erfaringer med cykler i en Drabant 30
 
Sprydsstage til gennaker
Gennaker200
Sprydsstage200
Beslag200
Jürgen (Benoli D 24) har udviklet denne sprydsstage til sejlads med gennaker.
   
Nye cockpitbænke på Zilla D 18 fra Faaborg Yacht Service. 200
 
Reparation af utæt forluge
Hvis den originale Berg-forluge er blevet utæt, kan årsagen vel enten være, at rammen ikke slutter helt tæt til dækket, eller at den sorte pakning med tiden er blevet fladtrykt, og lugen derfor ikke kan spændes til. Da ruffet på Drabant 30 jo krummer, kan man ikke blot købe en ny standardforluge. Desværre kan man heller ikke (så vidt vides) købe en ny pakning. Jürgen Hoßfeld (Benoli D 24)som jeg under sommertræffet i 2015 snakkede med om problemet, har hjulpet mig. Han havde 2 mulige løsninger:
1. Den gamle pakning skæres bort og erstattes af 2 nye, der limes på med kontaktlim.
2. Den gamle pakning bevares, men revitaliseres på flg. måde:
I hjørnerne klippes der huller, hvorigennem der ved hjælp af en svejsetråd (el. lign.) føres et rundt bånd hele vejen rundt. For at lette processen kan båndet evt. smøres med sæbe. De ret små huller kan tætnes med fx sort Sikaflex-291i. For at de 2 lidt slidte lukkebeslag bedre kunne holde fast i rammen, byttede jeg rundt på højre og venstre beslag.
Nu kan lugen igen lukkes tæt til!!! (C. Klit)
baand200 klip200
Bånd til løsning 1 Huller klippes
traad200 hjorne200
Rundt bånd fastgjort til tråd Hjørne
 
Udskiftning af teakdæk på Magdalene D 42
Klik her og læs om, hvordan Steen Lundager fik nyt teakdæk på Magdalene D 42 (og malede ny stribe) Magdalenedaek300
Problem: Spilerfaldet har sat sig fast inde i masten
Mulig årsag: Mogens fra D 18 peger på, at ét af undervanterne klemmer om faldet inde i masten.
Fotoet indikerer, at dette er årsagen. Læg mærke til at forreste undervant på bagbord side ikke har samme vinkel på masten. spilerfald300
Afhjælpning: Undervantet løsnes og trækkes ud fra masten samtidig med at der trækkes i faldet fra begge sider.
Konklusion: Således undgik sekretæren at skulle en tur i masten for at stille diagnosen.

Tak til Mogens!
(Tekst og foto: Jeppe Fisker)
Tømning af vandtank i Magdalene, D 42
holding1 Vi har vores vandtank liggende i styrbord kistebænk, og vi var trætte af at bruge pumperne i vaskene til at tømme vandtanken. Jeg monterede derfor en 3 vejsventil i kistebænken, så det er let at tømme tanken og pumpe vandet ud med læsepumpen. (Steen Lundager)
Installation af holdingtank i Magdalene, D 42
holding3 holding2 Holdingtanken er monteret under forkøjen i bagbordside ca. 5 cm over vandlinjen.
Når bundventilen er åben, er tanken 100 % tom. Vi har lagt støjdæmpning over tanken, så de, der sover i køjen, ikke hører evt. skvulp.
holding4 holding5 Jeg lavede en pap model så jeg var sikker på at jeg kunne få tanken ind, når den var fremstillet. Jeg kunne desværre ikke få en 45 graders vinkel i kompositmateriale.
Tanken ses her forfra.
holding6 Der er stadig plads til sko o.l. under tanken. Vi har sat et el-toilet ind i stedet for det normale toilet. Derfor har jeg været nødt til at lave en overgang fra tankens 38 mm studs til en 25 mm. (Steen Lundager)
Større liggekomfort med ekstra beslag i styrbord side i Djunken 7, D 46
hyndebeslag1_200
hyndebeslag2_200
Her sidder ryglænet på sin normale plads og det ekstra beslag ses ovenover hattehylden. Beslaget sidder lige under skabene. Her ses beslaget i agter ende
hyndebeslag3_200
hyndebeslag4_200
Her er ryglænet slået op i øverste position Her hynden i øverste position men slået ned så man kan sidde opad ryggen (Niels Hofman Hansen)
Gamle Yanmar S-drev fra omkring 1984
Omstyring200
Omstyring200
Hvis man lige pludselig ikke kan skifte retning på skruen, kan det skyldes et defekt kabel, men det kan også skyldes et defekt kugleleje i benet. På styrbords side af benet, hvor kablet er forbundet med omskifter armen gennem et fjederpåvirket rør, sidder en klods med fire bolte. På indvendig side af klodsen i benet sidder et lille kugleleje, den bestemmer hvilken vej skruen skal gå. Går lejet i stykker kan det skyldes, at fjederen i røret er defekt eller, at frigangen i røret ikke er justeret korrekt. Inden man begynder at demontere klodsen med de fire bolte skal man huske at suge olien i benet op til under klodsens niveau. Står båden på land, tapper man bare olien ud af benet (Arne Nielsen)
Ventilationssystem i Djunken 7, D 46
ventilsol200
Ventihul200
En solcelle med elpanel driver en lille ventilator. Ventilatoren sender via flexslangen luften ned gennem mastehullet i kahytsloftet.
nyehynder200
beklaedning200
Nye hynder i D 3 Dixi fra FB-hynder i Fjellebroen (C. Klit) Balsabeklædning i køje i D 3 Dixi (C. Klit)
teakdæk 200
mustiluge200
Nyt teakdæk fra Faaborg Yacht Service på D 7 Bell (J. Fisker) Nedgangsluge på D 14 Musti (J. Fisker)
laage200
laage2200
Låge i pantry på D 24 Benoli. Nyttig i hårdt vejr (J. Fisker)
Boghylde
Eltavle
Boghylde over kortbord på D 52 Martha (J. Fisker) Eltavle på D 52 Martha (J. Fisker)
kortbeslag200
roestjern200
Beslag til kortplotter på D 58 Blue Bird (C. Klit) Beslag til forstærkning af røstjernenes fastgørelse på D 3 Dixi (C. Klit)
redningsflaade200
redstuv200
Redningsflåde på D 24 Benoli (C. Klit)
nodkald200 instruhyld200
Nødkaldeanlæg på Benoli D 24 (C. Klit) Instrumentinddækning og hylde på Benoli D 24 C. Klit)
selvfok200 fodstotte200
Selvslående fok på Benoli D 24 (C. Klit) Fodstøtte på D 14 Musti. Kan også anvendes som lille bord (C. Klit)
Cockpittelt200 Stuverum200
Kraftigt sprayhoodstativ og cockpittelt på D 22 Soffi (J. Fisker) Stuverum i fortrekant på D 46 Djunken 7 (J. Fisker)
Lugeaaben200
laas1200
Plexifixluge monteret på D 3 Dixi (C. Klit) Montering af lås på D 3 DIXI
laas2200 Badeplatform200
Montering af lås på D 3 DIXI Badeplatform og udstyr til ankring på D 1 Kermit (J. Fisker)
Kermitkistebaenk200 staevnudrustning200
Direkte adgang til cykler gennem styrbord kistebænk på D 1 Kermit (J. Fisker) Stævnudrustning på D 1 Kermit (J. Fisker)
Storsejlskoede200 blok200
holder200
Skødning af storsejlet på D 42 Magdalene:
Storsejlet er gjort lettere ved at skære det en gang til, og som ”lås” af skødet er brugt en Spinlock cam monteret på drejeled. Skødet er ført hen til masten og derfra tilbage til cockpittet (S. Lundager)
cockpitbordlaage200
cockpitbordhalv200
cockpitudslaaet200
Cockpitbord, der også fungerer som låge til agterrummet på D 42 Magdalene. Få detaljerne hos S. Lundager, hvis du er interesseret.
klapborde200
GPSramme200
2 klapborde monteret i D 42 Magdalene for at skaffe mere bordplads i pantryet.
GPS monteret i Magdalenes cockpit uden at lave et større hul i glasfiberen. Den er monteret på en teakramme, og det gamle hul er brugt til at føre ledninger igennem. Der er brugt gummilister, som bruges til termoruder, som tætning både mod glasfiberen og mod selve instrumentet.
anker200
ankerlaas200
Anker med hængelås på D 3 Dixi. Nyttig ved landgang på flydebro, klipper m.m.(C. Klit)